Terapia integracji sensorycznej (SI) wspiera dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców zmysłowych, co może wpływać na ich funkcjonowanie w codziennym życiu. Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia takiej terapii odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu optymalnych efektów terapeutycznych. Proces adaptacji może być wyzwaniem, zwłaszcza dla rodzin, które po raz pierwszy mają styczność z tego rodzaju wsparciem. Zrozumienie istoty terapii, odpowiednie przygotowanie emocjonalne dziecka i stałe wsparcie ze strony opiekunów są elementami, które w znacznym stopniu determinują sukces terapii.
Czym jest terapia integracji sensorycznej i dlaczego jest ważna?
Integracja sensoryczna odnosi się do zdolności organizmu do odbierania i odpowiedniego przetwarzania bodźców zmysłowych (wzrokowych, dotykowych, słuchowych, węchowych, smakowych, przedsionkowych i proprioceptywnych). U dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej może dochodzić do nieadekwatnej reakcji na bodźce, co skutkuje trudnościami w zachowaniu, koncentracji, koordynacji ruchowej czy rozwoju emocjonalnym.
Terapia SI ma na celu poprawę sposobu, w jaki mózg odbiera, interpretuje i reaguje na bodźce sensoryczne. Prowadzona jest przez wykwalifikowanego terapeutę i opiera się na specjalistycznych ćwiczeniach dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka. Znaczenie tej terapii polega nie tylko na poprawieniu funkcjonowania w codziennym życiu, ale również na wspieraniu procesu uczenia się i regulacji emocjonalnej.
Jak rozmawiać z dzieckiem o terapii SI?
Wprowadzenie dziecka w temat terapii SI powinno być dostosowane do jego wieku i poziomu rozwoju. Szczerość i prostota przekazu są kluczowe – warto unikać terminologii medycznej, która może wzbudzać niepokój. Zamiast tego, terapię można przedstawić jako formę zabawy lub spotkań, które pomogą dziecku lepiej rozumieć swoje ciało i świat.
Wskazane jest zaakcentowanie pozytywnych aspektów terapii, takich jak wykorzystanie zabawek i przyrządów, które będą obecne na zajęciach. Można też zaznaczyć, że będzie to czas tylko dla dziecka, w którym będzie mogło robić ciekawe rzeczy w bezpiecznym otoczeniu. Unikanie słów typu „leczenie” czy „problemy” pomoże zredukować obawy i niechęć.
Przygotowanie emocjonalne dziecka do zajęć terapeutycznych
Emocjonalna gotowość dziecka wpływa na to, jak szybko zaaklimatyzuje się na zajęciach. Kluczowa jest obserwacja reakcji dziecka na nowe sytuacje i próba wcześniejszego przyzwyczajenia go do nowego środowiska. Można to osiągnąć poprzez wcześniejsze odwiedziny w ośrodku, zapoznanie z terapeutą lub obejrzenie wspólnie zdjęć sali terapeutycznej.
Rodzice powinni wykazywać spokój i pozytywne nastawienie, ponieważ dzieci często przejmują emocje dorosłych. Opiekunowie często są pierwszym źródłem informacji i wsparcia emocjonalnego, dlatego ich postawa i komunikaty mają bezpośredni wpływ na samopoczucie dziecka. Warto też wcześniej przygotować dziecko na nowe bodźce – opisać, co może zobaczyć, usłyszeć czy poczuć w trakcie terapii.
Praktyczne wskazówki dla rodziców przed rozpoczęciem terapii SI
Przygotowania do terapii mogą rozpocząć się już na kilka dni przed pierwszymi zajęciami. Zaleca się wprowadzenie w życie dziecka stałego rytmu dnia, który pozytywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Regularność posiłków, snu oraz rutynowe czynności ułatwiają adaptację do dodatkowych aktywności, jakimi są sesje terapii SI.
W dniu zajęć warto zadbać o wygodny strój dla dziecka, który nie ogranicza ruchów. Dobrze także przygotować prowiant i ulubiony przedmiot, który może dać poczucie komfortu w nowym miejscu. Należy również przekazać terapeucie wszelkie istotne informacje o dziecku, m.in. preferencje, lęki, ewentualne przeciwwskazania czy istotne wydarzenia z ostatnich dni.
Jak wspierać dziecko podczas i po terapii integracji sensorycznej?
Współpraca z terapeutą i regularna wymiana informacji pozwalają na lepsze dostosowanie ćwiczeń do postępów i potrzeb dziecka. Rodzice mogą także wspierać proces terapeutyczny poprzez kontynuowanie wybranych aktywności w domu. Wykonywanie prostych ćwiczeń sensorycznych, proponowanych przez terapeutę, wzmacnia efekty terapii i utrwala nowe umiejętności.
Po zakończeniu zajęć dziecko może doświadczać zmęczenia, ekscytacji lub frustracji – ważne jest okazanie zrozumienia i cierpliwości. Dobrym pomysłem jest stworzenie stałych rytuałów po terapii, jak spacer, zabawa czy rozmowa, które pomogą dziecku „wrócić” do codzienności. Warto również monitorować zmiany w zachowaniu i informować specjalistów o wszelkich zauważalnych postępach lub trudnościach.
Artykuł powstał przy współpracy z centrumstamina.pl.
Powyższe informacje należy traktować jedynie jako informacyjno – edukacyjne. Treści te i porady w nich zawarte nie mogą zastąpić bezpośredniego kontaktu ze specjalistami i nie powinny być uznawane za profesjonalną poradę.
Artykuł sponsorowany